Van Doesburg-Rinsemahuis
Torenstraat 3 in Drachten wordt een museumwoning, waarin de kleuradviezen van Theo van Doesburg voor interieur en exterieur volgens zijn ontwerpen worden toegepast. In de woning zal men een expositie van de ontwerptekeningen van Van Doesburg en werken van Thijs en Evert Rinsema in de vorm van meubels, schilderijen en andere kunstuitingen aantreffen, alsmede een uitgebreide collectie publicaties over De StijlDada, etc. In een bepaalde periode van het jaar zal de Museumwoning fungeren als een Artist in Residence waarbij jonge architecten, kunstenaars, schrijvers, ontwerpers etc. zich kunnen laten inspireren door het gedachtegoed van Van Doesburg en De Stijl, maar ook door het werk van Thijs en Evert Rinsema.

Het Van Doesburg-Rinsemahuis vormt zodoende een waardevolle aanvulling op de al bestaande De Stijl/Dada-collectie in Museum Dr8888. Vanuit de gemeente en de provincie worden de plannen met grote belangstelling gevolgd en krijgt het museum financiële ondersteuning.  

Achtergrond Van Doesburg-Rinsemahuis
Begin jaren twintig van de twintigste eeuw speelt Drachten een belangrijke rol in de geschiedenis van de Stijlbeweging. Grondlegger van deze beweging, Theo van Doesburg (1883-1931) raakt tijdens zijn diensttijd, enige jaren eerder, bevriend met de Drachtster schoenmaker en dichter Evert Rinsema (1880-1958). Door de bezoeken die Van Doesburg aan Drachten brengt, breidt de vriendschap zich uit naar Rinsema’s broer: Thijs Rinsema. Thijs (1877-1947) is schoenmaker, maar in zijn vrije tijd actief als kunstenaar.

Papegaaienbuurt
In september 1920 maakt Van Doesburg kennis met de Drachtster architect C.R. de Boer. Op dat moment werkt de gemeentearchitect aan een complex middenstandswoningen. De Boer vraagt Van Doesburg om commentaar op zijn ontwerp en om kleuradviezen voor interieur en exterieur van de woningen. Voor Van Doesburg is dit de eerste grote architectuuropdracht waarin hij zijn nieuwe ideeën over de integratie van beeldende kunst en architectuur kan realiseren. Hij legt zijn ideeën gedetailleerd vast op grote tekeningen, waarvan een groot aantal nu deel uitmaakt van de collectie van Museum Dr8888. Hij adviseert de gevels wit te pleisteren en het houtwerk te voorzien van “pittige” kleuren: rood, geel en blauw. De woningen deden in Drachten zoveel stof opwaaien, dat ze al in 1922 werden overgeschilderd. De scheldnaam ‘papegaaienbuurt’ bleef in gebruik. Zesenzestig jaar later wordt het exterieur van het complex weer geschilderd volgens het originele ontwerp van Van Doesburg.

Op uitnodiging van De Boer werkt Van Doesburg in de periode 1921-1922 aan een opdracht om voor de nieuwbouw van de Rijksland­bouwwinterschool in Drachten glas-in-loodramen te ontwerpen. Voor dit project maakt hij veel schetsen en ontwerptekeningen; ook deze zijn opgenomen in de collectie van het museum. De ramen zijn nog altijd te bewonderen in hun originele standplaats tegenover de midden­standswoningen in de Torenstraat te Drachten. Ook dit gebouw is na jaren weer geschilderd in de kleuren zoals Van Doesburg die in zijn ontwerpen beschreven heeft.

De Museumwoning anno nu
Op maandag 7 december 2015 heeft de officiële overdracht plaatsgevonden en is Stichting Van Doesburg-Rinsmemahuis nu officieel eigenaar van de museumwording in wording. In de maand december is tevens een begin gemaakt met het kleurenonderzoek door Mariël Polman en twee studentes van de UvA. In 2016 wordt er ook een start gemaakt met delen van de restauratie van de woning. Verder zal er dit jaar een bouwhistorisch en een kleur historisch onderzoek gaan plaatsvinden. Het kleuronderzoek wordt uitgevoerd door Lisette Kappers.